توسعه فعالیت‌های انسانی همواره محیط زیست را تحت تاثیر قرار داده و تاثیرات مخربی بر روی منابع طبیعی گذاشته است. مدیریت نخاله‌های ساختمانی در سراسر جهان، به خصوص کشورهای در حال توسعه، یکی از مشکلات عمده شهری محسوب می‌شود. دفن نامناسب و غیراصولی مواد زائد ساختمانی، علاوه بر تاثیرات مخرب زیست محیطی، ممکن است خطرات جدی برای بهداشت عمومی نیز به همراه داشته باشد. در تهران هم به دلیل گسترش ساخت و سازها، گودبرداری‌ها و تخریب واحدهای فرسوده وجود نخاله‌های ساختمانی یکی از مشکلاتی است که سازندگان واحدهای نوساز با آن رو به رو هستند. اما نخاله ساختمانی چیست و چطور باید آن را از محل اجرای پروژه خارج کرد و در نهایت باید در کجا مدیریت و ساماندهی شود؟

قبل از هر کار باید پروانه ساخت داشته باشید. بدون داشتن پروانه ساخت مجاز به انجام هیچ اقدامی در زمین و پروژه خود را نخواهید داشت.

پروانه ساخت مجوز شما برای حمل نخاله‌های ساختمانی نیست. قبل از اقدام برای حمل نخاله‌های ساختمانی باید به دفتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنید و با ارایه پروانه ساخت، مجوزهای لازم برای حمل نخاله را که بلافاصله به شکل الکترونیک صادر می‌شود دریافت کنید.

نخاله، یا زائدات ساختمانی، به پسماندهایی گفته می‌شود که از تخریب اماکن، ساخت و‌ساز، نوسازی، تعمیرات، گودبرداری، حفاری و … به جا می‌ماند. در تعریف کلی‌تر، هرگونه ضایعات باقی‌مانده از فعالیت‌های عمرانی که شامل خاک، شیشه، گچ، بتن، سرامیک، سیمان، چوب، قیرگونی و سایر مواد مشابه باشد، نخاله ساختمانی گفته می‌شود.

نخاله‌های ساختمانی از لحاظ وزنی حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد از کل زائدات جامد یعنی، مواد دور ریخته شده توسط اجتماعات شهری، ضایعات کشاورزی، پسماندهای مربوط به معادن و زباله‌های صنعتی را تشکیل می‌دهد.

صدور مجوز حمل نخاله برای شما هزینه‌ای ندارد اما بدانید مجز حمل نخاله تا زمانی اعتبار دارد که پروانه ساخت واحدی که مشغول احداث آن هستید معتبر است. در صورت پایان زمان اعتبار باید مجددا به دفتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه و درخواست تمدید مجوز حمل نخاله بدهید.

در صورت نیاز به دریافت خدمات حمل نخاله در تهران می‌توانید با افراد مختلفی که تجهیزات و ماشین آلات مرتبط  و مورد نیاز جهت انجام خدمات حمل نخاله را دارند، ارتباط برقرار کرده و درخواست ارائه خدمات داشته باشید.

شرکت‌های حمل نخاله‌های ساختنمانی براساس مکان‌هایی که نخاله‌های ساختمانی در آن تخلیه می‌شوند نرخ خود را اعلام می‌کنند. خودروهای سنگین که ظرفیت ۴ مترمکعب نخاله را داشته باشند با کارگر برای هر سرویس ۵۰۰ هزار تومان از شما طلب خواهند کرد.

رانندگان نیسان وانت برای تخلیه نخاله‌های کم حجم‌تر از شما می‌خواهند به ازای هر سرویس و یک کارگر ۲۳۰ هزار تومان به آن‌ها بپردازید. رانندگان خاور هم به ازای هر سرویس ۲۵۰ هزار تومان مطالبه می‌کنند اما پول کارگر خود را جدا و به ازای هر کارگر ۸۰ هزارتومان تعیین کرده‌اند.

پسماندهای عمرانی یا همان نخاله‌ها به مراکز وابسته به شهرداری در گود آبعلی و دماوند منتقل می‌شود. برخی شرکت‌ها نیز نخاله‌ها را به جاجرود منتقل می‌کنند.

مرجع صدور مجوز خاک‌برداری و حمل نخاله در تهران کیست؟

با راه‌اندازی سامانۀ مدیریت پسماندهای ساختمانی و عمرانی مالکان پلاک‌های ثبتی باید پس از انتخاب پیمانکار خاک‌بردار و انعقاد قرارداد برای ثبت قرارداد پسماند به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کرده و قرارداد پسماندشان را ثبت کنند. آن‌ها باید در مرحلۀ بعدی برای دریافت مجوز از دفاتر خدمات الکترونیک شهر اقدام کنند.

  • اخذ پروانۀ ساختمانی یا مجوز فعالیت توسط مالک از شهرداری (مناطق)؛
  • توافق مالک با پیمانکار و عقد قرارداد؛
  • انتخاب پیمانکار در دفاتر الکترونیک توسط مالک به‌وسیلۀ تکمیل فرم معرفی؛
  • مراجعۀ پیمانکار به معاونت پسماند و تحویل قرارداد؛
  • درخواست صدور مجوز و پرداخت هزینۀ خدمات؛
  • صدور مجوز حمل پسماند.

مراحل تشکیل پروندۀ خاک‌برداری

  • مراجعۀ متقاضی به امور اداری سازمان برای اخذ مدارک و اعلام هزینه؛
  • مراجعۀ متقاضی به امور مالی برای صدور فیش نقدی؛
  • مراجعۀ متقاضی به امور اداری برای تشکیل پرونده؛
  • مراجعۀ متقاضی به بایگانی.

مراحل صدور مجوز خاک‌برداری (هزینه‌ای)

  • مراجعۀ متقاضی برای اخذ مجوز خاک‌برداری هزینه‌ای؛
  • مراجعۀ متقاضی به امور اداری برای اخذ مدارک موردنیاز برای کار خصوصی و شرکتی؛
  • مراجعۀ متقاضی به واحد صدور مسیر برای تشکیل پرونده؛
  • مراجعۀ متقاضی به واحد رسیدگی برای بررسی تخلف؛
  • در صورت داشتن تخلف رسیدگی به آن و تعیین میزان هزینه‌های پاک‌سازی و مدیریتی به‌صورت توافقی؛
  • مراجعۀ متقاضی به امور مالی برای صدور و پرداخت فیش؛
  • مراجعۀ متقاضی به واحد رسیدگی برای اعلام نداشتن یا رفع خلافی و پرداخت هزینۀ صدور مسیر؛
  • مراجعۀ متقاضی به امور اداری برای محاسبۀ هزینه‌های متعلقه براساس گزارش واحد رسیدگی؛
  • مراجعۀ متقاضی به امور مالی برای صدور و پرداخت فیش؛
  • مراجعۀ متقاضی به امور اداری برای صدور مجوز خاک‌برداری؛
  • مراجعۀ متقاضی به دبیرخانه برای ثبت و ارائه به پیمانکار.

مراحل صدور مجوز خاک‌برداری (عادی)

  • مراجعۀ متقاضی برای اخذ مجوز خاک‌برداری عادی؛
  • مراجعۀ متقاضی به امور اداری برای اخذ مدارک موردنیاز برای کار خصوصی و شرکتی؛
  • مراجعۀ متقاضی به واحد صدور مسیر برای تشکیل پرونده؛
  • مراجعۀ متقاضی به واحد رسیدگی برای بررسی تخلف؛
  • در صورت داشتن تخلف رسیدگی به آن و تعیین میزان هزینه‌های پاک‌سازی و مدیریتی به‌صورت توافقی؛
  • مراجعۀ متقاضی به امور مالی برای صدور و پرداخت فیش؛
  • مراجعۀ متقاضی به واحد رسیدگی برای اعلام نداشتن یا رفع خلاف و پرداخت هزینۀ صدور مسیر؛
  • مراجعۀ متقاضی به امور اداری برای محاسبۀ هزینه‌های متعلقه براساس گزارش واحد رسیدگی؛
  • مراجعۀ متقاضی به امور مالی برای صدور و پرداخت فیش؛
  • مراجعۀ متقاضی به امور اداری برای صدور مجوز خاک‌برداری؛
  • مراجعۀ متقاضی به دبیرخانه برای ثبت و ارائه به پیمانکار.

آخرین به روز رسانی:

پست‌های مرتبط

2 دیدگاه درباره “نخاله‌های ساختمانی را چطور مدیریت کنم؟

  1. میم گفت:

    کاش درباره خاکبرداری هزینه ای و عادی یه توضیح میدادین که چه تفاوتی دارند

    1. admin گفت:

      چشم حتما به زودی در این زمینه هم توضیحات لازم را در اختیارتون میگذاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *